Att handla på nätet är inte konstigare än att handla i vilken butik som helst.
Nästan alla butiker har en hemsida som komplement till den traditionella butiken. Dessutom finns det flera jättestora, så kallade e-handelsbutiker som bedriver all sin verksamhet på nätet.
Handla på nätet
Fördelarna är så klart att du kan handla dygnet runt, och direkt se om varan finns i lager. Du kan också enkelt jämföra priserna mellan olika butiker och läsa recensioner om vad andra tycker om produkten. Och så kan du få varan levererad direkt till din dörr, alternativt till ditt närmaste utlämningsställe.
Processen är mycket enkel och fungerar i stort sett likadant på alla hemsidor.
När allting stämmer är det dags för själva betalningen
Betalningsmetoder
De flesta e-handlare erbjuder olika varianter av betalningsmetoder. Du kan till exempel ange dina kortuppgifter och betala direkt. Med den här metoden kan handlaren spara dina kortuppgifter så du inte behöver ange all information igen vid nästa köp. En så kallad ”card-on-file-lösning”.
Det brukar också finnas möjlighet att låta betalningen ske via en tredje part som t ex Klarna eller Qliro. Då har du flera alternativ för hur du vill göra med din betalning. Betala direkt, mot faktura eller delbetala. Väljer du att betala med faktura kan du, precis som när du betalar med kreditkort, utnyttja kreditdagarna. Då kan du få hem din vara, kontrollera att allt stämmer och att du är nöjd med varan. Annars kan du skicka tillbaka varan innan fakturan ska vara betald. Dessutom är returerna oftast kostnadsfria.
Handla på Apotek
För att visa hur enkelt det är, visar vi ett praktiskt exempel på hur det går till att handla på nätet.
Vi har valt att köpa Alvedon på Apotek Hjärtats hemsida och förklarar steg för steg hur det går till.
Tips!
Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
Kontrollera att det finns trovärdiga kontaktuppgifter till företaget och läs på internet om vad andra tycker om företaget.
Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.
Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.
Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor. Var säker på att du tittar på det totala priset innan du godkänner en betalning.
När du handlar på nätet inom EU har du alltid 14 dagars ångerrätt, men om du handlar från ett företag utanför EU kan andra regler gälla. Var därför särskilt uppmärksam när du handlar på nätet utanför EU.
Om du väljer att betala med ett kreditkort eller handlar mot faktura får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.
De rättigheter du har i vanlig butik gäller även på nätet. Du har alltid tre års reklamationsrätt. Det innebär att om det visar sig vara något fel på det du köpt så har du tre år på dig att få den lagad, få en ny eller få pengarna tillbaka.
Flera godkända svenska apotek gör det möjligt för dig att köpa läkemedel på deras webbplatser. Men det finns också många oseriösa aktörer, apotek som inte är godkända, där du riskerar att köpa läkemedel som är förfalskade och därmed inte kontrollerade.
Titta alltid efter den nationella apotekssymbolen, ett grönt kors, när du handlar läkemedel på svenska apotek.
Det finns en EU-gemensam symbol för internethandel med läkemedel. Alla som säljer läkemedel på distans via internet ska visa symbolen på sina webbplatser. Symbolen finns i alla EU-länder.
Fler guider
Det finns fortfarande mycket att lära sig på Betalningshjälpen. Klicka på någon av knapparna nedan för att utforska vidare.