Att betala räkningar och fakturor är något som de flesta av oss gör varje månad.
Att betala sina räkningar digitalt är inte svårare än att betala på traditionellt sätt. Du kan göra precis som vanligt, samla ihop räkningarna till i slutet på månaden, under förutsättning att du har koll på när de ska vara betalda. Därefter loggar du på din banks hemsida och letar efter ”betalningar” och sedan betar du av dem en i taget.
Om du har flera konton hos din bank behöver du först ange vilket av dina konton som pengarna ska tas från. Nu behöver du ange vem som är mottagaren genom att fylla i deras BG/PG-nummer. En fiffig sak med att använda nätet för att göra detta är att banken kommer ihåg dina mottagare, så du behöver bara fylla i de uppgifterna en gång. Sedan finns de lagrade i en lista som du enkelt kan bläddra i för att hitta mottagens namn och BG/PG nummer.
Därefter måste du fylla i ett så kallat OCR nummer. Det är den oftast ganska långa raden av siffror långt ner på fakturan. OCR numret är en typ av kontrollsiffra som säkerställer att du fyllt i rätt belopp och mottagare. Sedan behöver du också ange när du vill att räkningen ska vara betald. Hela det här förloppet kan du göra långt i förväg, redan när du får din faktura i posten till exempel. Då kan du vara trygg med att den garanterat blir betalad i tid. Och till sist behöver du signera betalningen med din digitala legitimation som kan vara BankID, bankdosa eller något annat som banken tillhandahåller.
Du behöver inte längre ha ditt fysiska Mastercard med dig vart du än går. Med vårt säkra system för mobila betalningar får du ännu mer
Fler guider
Det finns fortfarande mycket att lära sig på Betalningshjälpen. Klicka på någon av knapparna nedan för att utforska vidare.