Skip to main content

Vanliga nätbedrägerier

Common Online

Lotta Mauritzson från polisen om vanliga bedrägerier mot äldre

 

lOTTA

“Ett vanligt förekommande problem är de klassiska sol och vårarna, fast i digital form. Man kanske möts på en dejtingsida eller blir kontaktad via sociala medier. Och så en dag kommer frågan om pengar. Och det är nu man ska akta sig. Skicka aldrig pengar till någon som du inte träffat och känner väl. Och även om du blir kontaktad via sociala medier av en vän, så kan den personens konto blivit hackat. Så om en vän säger att den är i behov av pengar, så ska du ändå bli misstänksam.

Det här med ens egna digitala identitet är ofta nyckeln till att kunna bli utsatt för ett bedrägeri. Så om man ska ta med sig en enda lärdom för att minska risken så är det att aldrig ge ut sin identitetshandling på uppmaning av någon annan. Bara om du själv initierat kontakten, till exempel med din bank så ska du identifiera dig. Blir du osäker, så lägg på luren och be att få ringa tillbaka till banken i så fall.”

Visste du att?


E-legitimationen BankID har förenklat vardagen för miljontals svenskar
och genom en snabb och säker digital identifiering lagt grunden för
Sveriges moderna och tillgängliga samhälle.

1000px_BI_Andreas_Bergqvist_Säkerhetschef_BankID.jpg

Frågor och svar