Hur kommer det sig att ni började med näthandel?
När Corona kom så var det avgörande för oss att börja handla på nätet, berättar Stefan. Vi provade faktiskt några olika ställen. Den affär där vi brukar handla upplevde vi som lite krånglig, svårt att få tider för leverans och så vidare. Då testade vi att handla mat från en ny affär. Där får man oftast varorna samma dag eller dagen efter. Och vi får bra varor. Och det som är så smidigt med att handla just matvaror på nätet är att man får en lista på vad vi köpte förra gången. Majoriteten av det vi handlar är ju ungefär samma sak. Nu för tiden, när Corona börjat försvinna så kompletterar vi med några saker i vår närmaste butik, men det mesta handlar vi fortfarande på nätet. Och så är det så skönt att få allt levererat fram till dörren. Under Coronan började vi också handla medicin på nätet. Det går lika fort som att själv åka till apoteket. De brukar ju ofta leverera samma dag, så det har vi fortsatt med.
Vad har ni annars handlat på nätet, kanske något som är svårt att hitta i en vanlig affär?
Ja, säger Kristin, Stefan köper ju i och för sig nästan allt på nätet, men nu ska du få höra. Jag håller på så mycket i trädgården och det går åt mycket jord. Och säckarna är tunga, så Stefan hittade en elektrisk skottkärra på en hemsida i Österrike! Och så har vi köpt varsitt par gympadojor från Lilla skobutiken i Kungshamn!
I Kungshamn, varför då?
Vi var inne i en butik här i Stockholm som ska vara så bra, jag har nämligen problem med mina fötter, så jag måste ha bra skor. Så han tog fram ett par som var ganska bra, men de hade inte min storlek. Men skorna verkade bra. Så när vi kom hem sökte vi på nätet och hittade vi dem på Lilla skobutiken i Kungshamn. Vi beställde varsitt par, jag tog ett halvt nummer större än jag brukar.
Har ni behövt skicka tillbaka något?
En gång skickade jag tillbaka en t-shirt, säger Kristin. Det var en påse med som den skulle skickas tillbaka i. Jag visste inte riktigt hur vi skulle göra, så jag la den i brevlådan och det gick bra ändå. Det är faktiskt enda gången vi skickat tillbaka något. Annars får vi rätt saker. Men det är tryggt att veta att möjligheten med ånger- och returrätt finns.
Har det någon gång känts otryggt att handla?
Nja, ja kanske säger Stefan och tänker efter – i början när vi beställde från USA kändes det sisådär, lite osäkert. Men när vi väl gjort det en gång så kändes det bra.
Hur brukar ni göra med betalningar?
Resor är det enda jag betalar med kreditkort, berättar Stefan. Då får jag dessutom en reseförsäkring. I butik betalar jag med kort. Kan inte minnas när jag hade kontanter senast. Och blippar alltid, det är så smidigt. Har däremot inte lagt in kortet i mobilen, min dotter har lagt in det i sin klocka.
Vad tycker ni om BankID?
Vi använder så klart BankID. Kollar saldot, gör ärenden i mobilbanken och så vidare, precis som jag gör med datorn. Man skulle inte klara sig om man inte hade BankID – det är fullständigt lysande. Många har inte BankID, jag tycker de går miste om så mycket som förenklar vardagen, faktiskt.
Var det svårt att skaffa BankID?
Nej inte alls, jag gick in på bankkontoret och de hjälpte mig. Inga problem alls.
Bra att veta!