Nyckeln till din digitala vardag
I princip kräver alla digitala köp och betalningar att du legitimerar dig på något sätt. I Sverige används framförallt BankID, en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Det vanligaste är att du har det i din mobil (Mobilt BankID), men du kan också använda det på din dator eller kopplat till din bankdosa.
Ett alternativ till BankID är Freja. Båda kan användas för identifiering till e-tjänster och för att göra elektroniska underskrifter.
BankID utfärdas av banker och förutsättningen är att du
som användare också har ett konto i banken. Freja är en
e-legitimation som är oberoende av banker och kan därmed utfärda e-legitimationer även till de individer som inte möter bankernas krav. Instruktioner för att skaffa Freja hittar du på deras hemsida.
Finns inte din bank representerad ber vi dig kontakta dem direkt.
Frågor och svar
BankID är en e-legitimation som du använder när du behöver styrka din identitet på internet, t.ex. på banken, hos Försäkringskassan eller hos någon myndighet. Det finns tre olika typer – BankID på fil, BankID på kort och Mobilt BankID.
Du beställer ditt BankID hos din internetbank. Du behöver också installera BankID säkerhetsprogram/-app som behövs för att ditt BankID ska fungera. Ditt BankID är personligt, det är bara du som ska använda det.
Du beställer BankID hos din bank. För att beställa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer. Det finns även krav som de olika bankerna ställer, t.ex. en nedre åldersgräns och att man är folkbokförd i Sverige. Exakt hur du beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Hos vissa banker krävs ett personligt besök på bankkontoret där du legitimerar dig med godkänd svensk ID-handling, medan du hos andra kan logga in på din Internetbank och beställa ditt BankID direkt. Du kan läsa mer på din banks webbsidor.
Tänk på att du behöver installera BankID säkerhetsprogram/-app innan du kan beställa ett BankID
Ja.
Om du har ett BankID på fil eller Mobilt BankID så finns det inget sätt att få tillbaka ett borttappat lösenord/säkerhetskod. Det sparas inte i läsbart format någonstans och det går inte att få fram även om du har ditt BankID kvar. Du måste då beställa ett nytt BankID hos din bank. Spärra först ditt BankID och ta även bort det från datorn.
Om du har ett BankID på kort och fick med en PUK-kod tillsammans med PIN-koden, så kan du återställa PIN-koden med hjälp av PUK-koden.
I BankID-appen kan du se historik över de BankID-händelser som är knutna till ditt personnummer.
Öppna BankID-appen och välj Inställningar samt klicka på ditt namn. Då visas bl.a. alternativet Min BankID-historik som du kan klicka på.
När du gör det och loggar in visas en lista över de BankID-händelser som finns för ditt personnummer (alltså även för ev. andra BankID än det aktuella). När du klickar på en händelse i listan visas detaljerad information om den. Observera att detaljer om vad du skrivit under, t.ex. betalade belopp och liknande, inte är tillgängliga för oss och därför inte kan visas. Det är bara du och den tjänst du har använt som har den informationen.
Du spärrar ditt BankID genom att kontakta din bank, antingen genom att ringa deras internetsupport eller logga in på internetbanken.
Det är en typ av unik streckkod. Den kan bland annat användas med BankID-appen för att säkerställa att den enhet där du använder BankID-tjänsten finns nära mobilen med BankID-appen. En
ser ut så här:
Du behöver inte längre ha ditt fysiska Mastercard med dig vart du än går. Med vårt säkra system för mobila betalningar får du ännu mer
Fler guider
Det finns fortfarande mycket att lära sig på Betalningshjälpen. Klicka på någon av knapparna nedan för att utforska vidare.