Låt oss prata om en digital vardag

Betalningshjälpen TV

I takt med att allt fler tjänster blir digitala riskerar vissa att ställas utanför möjligheterna att delta i samtalet och därmed missa möjligheterna som de digitala lösningarna erbjuder. Trots att många av lösningarna skulle kunna erbjuda betydliga förbättringar i deras vardag.

Välkommen till Betalningshjälpen TV, en serie där Christina Schollin tillsammans med inbjudna gäster och experter undersöker utmaningarna men framför allt visar på möjligheterna med en digital vardagsekonomi.

1. Introduktion

Upp emot en miljon svenskar lever i digitalt utanförskap och majoriteten är över 65 år. Samtidigt visar forskning att digitala tjänster kan vara en väg ut ur både ensamhet och depression. Här har Betalningshjälpen en viktig roll att fylla. Gäster i studion: John Mellkvist, PR-konsult och framtidsspanare samt Malin Berge från Mastercard.

Fler avsnitt

2. Bedrägerier och säkerhet på nätet

15 min

Kortbedrägerier, telefonbedrägerier och annonsbedrägerier. Ja, listan över olika påhitt som bedragare använder sig av kan göras lång. Men vilka är de vanligaste metoderna och vad kan du göra för att skydda dig? Gäster i studion: Lotta Mauritzson från polisen och Peter Olbing från Mastercard.

3. Vardagsekonomi

17 min

Vardagsekonomin har flyttats in i den digitala världen. Så vad krävs det egentligen för att kunna ta del av den? Vilka möjligheter öppnas för den som skaffar ett BankID och vad är ”blippa” egentligen? Gäster i studion: Magnus Hjelmér, vardagsekonom på ICA banken och Henrik Palmér från SL/Region Stockholm.

4. Handla online

14 min

Att handla på nätet är något som de flesta gör och det har blivit allt vanligare även bland äldre. I det här avsnittet pratar vi bland annat om vad man behöver för att komma i gång, tittar på olika betalningsmetoder och de största fördelarna med näthandel. Gäster i studion: Bengt Nilervall, Näringspolitisk expert på Svensk Handel och Maggan Munge från Kronans apotek.

5. Mobiltelefonen

15 min

När mobilen gick från att vara en telefon till att bli en smartphone, förändrades vårt beteende radikalt. Både hur vi både kommunicerar och hur vi utför våra vanligaste ärenden. Vi tittar närmare på olika appar, hur man använder mobilen för att betala och mycket mer. Vi tipsar också om hur du kan hitta en smartphone till ett bra pris. Gäster i studion: Åsa Kåryd från Telia och Jessica Ståhlbom från Mastercard.

6. Mat på nätet

15 min

För många är mat det bästa som finns. Och nuförtiden är det vanligare än någonsin att handla på nätet. Du kan beställa varor från de vanliga matbutikerna, köpa färdiga matkassar med recept eller få mat från din favoritrestaurang levererad till din dörr. I det här avsnittet bjuder vi på bra tips och svarar på de vanligaste frågorna. Gäster i studion: Carita Weiss från Coop och Philip Eide från Foodora.

Mer information

Försök inte lura mig

Försök inte lura mig är ett utbildningspaket som innehåller handledning, filmer och annat material som ger ökad medvetenhet och bättre kunskaper om hur man kan skydda sig mot bedrägerier. Polisen har tagit fram utbildningspaketet i samarbete med PRO, SPF Seniorerna och Brottsofferjouren.
Läs mer här


Mer Digital

Mer Digital är en IT-utbildning som genomförs av Telia ihop med landets kommuner, för att minska det digitala utanförskapet hos äldre. Tillsammans med högstadieungdomar och vuxna handledare går de lugnt och pedagogiskt igenom teknikens grunder. De visar hur man kommer i gång, följer släkt och vänner på sociala medier, ringer videosamtal till barnbarnen och löser kommun- och myndighetsärenden på nätet och annat matnyttigt.
Läs mer här


SL

Hos SL och andra aktörer i lokaltrafiken kan du numera använda ditt betalkort för att betala direkt, genom att blippa det. Du kan använda ditt betalkort för att resa som pensionär, så att du köper rabatterade enkelbiljetter när du blippar det. Du behöver dock ställa in betalkortet för rabatterat pris dagen innan du ska resa. En guide för det hittar du på SLs egna hemsida.
Läs mer här


Mastercard

Inom ramen för Betalningshjälpen har Mastercard genomfört en ny och rikstäckande undersökning bland Sveriges seniorer som kartlagt deras attityder och åsikter om digitala betalningslösningar. Många seniorer är idag digitala men en stor del känner fortfarande en oro och upplever att de står utanför det digitala betalsamhället. Viktigt för seniorerna är också att samhället engagerar sig mer i frågan.


Tack till våra medverkande