Kostar det att ha Swish?
För privatpersoner kostar det ingenting att skaffa Swish, och det kostar inte heller att skicka eller ta emot pengar.
7 miljoner svenskar har Swish, från privatpersoner till mindre föreningar och större företag. Med Swish sker betalningarna direkt från och till ditt bankkonto via ditt mobilnummer. Swish är enkelt att komma igång med. Anslut ditt telefonnummer till ditt bankkonto och gör det möjligt att betala i realtid – var som helst, när som helst.
Alla banker har lite olika tillvägagångssätt för att ansluta och installera Swish. Tryck på knappen för din bank och följ instruktionerna.
Finns inte din bank representerad ber vi dig kontakta dem direkt.
Logga in i Mobilbanken och välj Swish under Meny, eller logga in i Internetbanken. Swish finns under Mobila tjänster.
Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.
Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa Nordea Kundservice mellan 8.00 – 20.00, alla dagar på 0771-22 44 88 eller läs mer på Nordeas hemsida
Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.
Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa SEB:s Swish-support, öppen alla dagar klockan 7–23 på 0771-88 66 44 eller läs mer på SEB:s hemsida
Ladda ner appen ”Swish betalningar” till din mobiltelefon.
Logga in i Swedbank appen för privatpersoner.
Tryck på menyn (tre vågräta streck).
Tryck på Inställningar
Ange det mobilnummer du vill koppla till ditt konto och tryck på ”Skicka verifieringskod”. Fyll i koden, som du får via sms, och tryck sedan på Fortsätt.
Välj det konto du vill koppla till ditt mobilnummer, och välj om du vill kunna ”Skicka och ta emot betalningar” eller ”Endast ta emot betalningar”.
Ta del av och acceptera villkoren, klicka sedan på Fortsätt.
Godkänn med Mobilt BankID, eller säkerhetsdosa.
Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa Swedbank på 0771-97 75 12 eller läs mer på Swedbanks hemsida
Logga in på Mina sidor antingen i internetbanken eller i mobil-appen
Anslut dig till Swish
Ladda ned och aktivera Swish-appen
Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa Handelsbanken Kundservice öppen dygnet runt på 0771-77 88 99 eller läs mer på Handelsbankens hemsida
Logga in på Mina sidor i internetbanken eller i mobil-appen.
På Mina sidor i internetbanken hittar du Swish under den personliga menyn bredvid knappen Logga ut.
I mobil-appen hittar du Swish under Inställningar.
Har du en Windows Phone ansluter du dig på Mina sidor.
Fyll i ditt mobilnummer som du vill koppla till ditt bankkonto.
Du får ett sms med en engångskod som du fyller i för att godkänna.
Knappa in ditt mobilnummer i Swish-appen och legitimera dig med Mobilt BankID.
Välkommen, nu är du redo att swisha.
Vill du få personlig hjälp över telefonen är du varmt välkommen att ringa Telefonbanken på 0771 – 666 555, eller ditt lokala kontor, telefonnumret hittar du på Länsförsäkringars hemsida.
Logga in på internetbanken eller ICA Bankens app
Koppla ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer
Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa ICA Banken Kundservice mellan 8.00 – 18.00, alla dagar på 033-47 47 90 eller besök ICA Bankens hemsida
Swishbetalningar sker i realtid – Så fort någon swishar dig får du in pengarna på ditt bankkonto. Via ditt mobilnummer. Det är tryggt och säkert – alla betalningar godkänns med Mobilt BankID. Lika säkert som en banköverföring.
Här försöker vi ge dig svar på de vanligaste frågorna om Swish. Hittar du inte svaret på det du söker?
Kontakta oss eller din bank.
För privatpersoner kostar det ingenting att skaffa Swish, och det kostar inte heller att skicka eller ta emot pengar.
Ja, om butiken är ansluten till Swish går det bra att betala till dem på samma sätt som du betalar till en privatperson. Om butiken erbjuder QR-betalning kan du dessutom betala genom att skanna deras QR-kod. Utöver QR-koder kan de i vissa fall även erbjuda betalningar med blipp. Då blippar du din telefon i kassan. Antingen via Bluetooth eller en NFC-tagg.
Ja, det krävs dock att butiken i fråga har aktiverat onlinebetalningar med Swish. I så fall visas det alternativet när du presenteras för olika betalsätt.
Reglerna för maxbelopp och hur mycket det går att swisha under en vecka varierar mellan bankerna. Logga in i din banks internet- eller mobilbank för att se och ändra dina inställningar.
Nej, men om du inte har en smartphone eller en surfplatta har du bara möjlighet att ta emot Swish-betalningar. Vill du också kunna skicka betalningar behöver du ladda ner apparna för Swish och Mobilt BankID, och för det behövs en smartphone eller surfplatta. Det är också bra att känna till att apparna för Swish och Mobilt BankID behöver finnas på en och samma enhet.
Då måste du avsluta kopplingen till ditt gamla mobilnummer och ansluta ditt nya. Det gör du enklast i din internetbank. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.
Din QR-kod genereras automatiskt med hjälp av ditt mobilnummer, du behöver alltså inte skapa den själv. Du hittar din kod under “Visa QR” på appens hemskärm.
Tryck bara på knappen “Skanna” och rikta kameran mot QR-koden. Kontrollera betalningen och godkänn med Mobilt BankID. Klart!
Så länge du behåller ditt gamla mobilnummer behöver du bara ansluta ditt nya bankkonto till Swish. Då avslutas kopplingen till ditt gamla konto automatiskt. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.
Om du har kvar ditt gamla mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya telefon. Har du däremot bytt mobilnummer måste du först avsluta ditt gamla för att sedan ansluta ditt nya
Börja med att dubbelkolla att pengarna verkligen har dragits från ditt konto. Det kan du göra både under ”Historik” i Swish-appen och i kontohistoriken för ditt bankkonto. Därefter är det bra att se efter så att du skrivit in rätt mobilnummer och att rätt namn stod vid BankID-signeringen av betalningen. Om du fortfarande upplever att något är fel behöver du kontakta din bank.
Ja, du kan använda Swish utomlands, men viss kostnad för datatrafik kan tillkomma när du är utomlands.
Då rekommenderar vi dig att göra så här:
Om inget av det här fungerar behöver du ta kontakt med din bank. Be dem hjälpa dig kolla upp ditt Swish-kontos anslutning.
Det går inte att swisha någon som inte har Swish! Knappar du in ett nummer som inte är anslutet till Swish får du ett meddelande om att betalningen inte kan genomföras.
Kontakta din bank direkt. Banken kan hjälpa dig med att ta reda på vart pengarna har skickats. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Kontrollera därför alltid att mottagerans namn stämmer innan du godkänner en överföring.
Det finns fortfarande mycket att lära sig på Betalningshjälpen. Klicka på någon av knapparna nedan för att utforska vidare.