Kom igång med Swish

För över pengar – direkt i mobilen

Swish är en app som används för att överföra pengar mellan privatpersoner, men också för att utföra betalningar till företag.

7 miljoner svenskar har Swish, från privatpersoner till mindre föreningar och större företag. Med Swish sker betalningarna direkt från och till ditt bankkonto via ditt mobilnummer. Swish är enkelt att komma igång med. Anslut ditt telefonnummer till ditt bankkonto och gör det möjligt att betala i realtid – var som helst, när som helst.

Välj din bank

Alla banker har lite olika tillvägagångssätt för att ansluta och installera Swish. Tryck på knappen för din bank och följ instruktionerna.

Finns inte din bank representerad ber vi dig kontakta dem direkt.

Steg 1

Logga in i Mobilbanken

Logga in i Mobilbanken och välj Swish under Meny, eller logga in i Internetbanken. Swish finns under Mobila tjänster.


Steg 2

Anslut ditt mobilnummer

Anslut ditt mobilnummer till ditt kontonummer.


Steg 3

Ladda ner Swishappen

Ladda ner och starta Swish-appen


Steg 4

Mobilt BankID

Du behöver ha Mobilt BankID för att använda Swish-appen


Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa Nordea Kundservice mellan 8.00 – 20.00, alla dagar på 0771-22 44 88 eller läs mer på Nordeas hemsida

Steg 1

Ansök om mobilt BankID

Ansök om mobilt BankID på internetbanken. Du behöver mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish. Har du mobilt BankID sedan tidigare kan du hoppa över det här steget.


Steg 2

Ladda ner Swishappen

Ladda ner Swishappen


Steg 3

Logga in på internetbanken

Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish


Steg 4

Koppla ditt mobilnummer

Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.


Steg 5

Fyll i kontrollkoden på internetbanken

Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.


Steg 6

Aktivera tjänsten i Swishappen

Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.


Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa SEB:s Swish-support, öppen alla dagar klockan 7–23 på 0771-88 66 44 eller läs mer på SEB:s hemsida

Steg 1

Ladda ner appen

Ladda ner appen ”Swish betalningar” till din mobiltelefon.


Steg 2

Logga in i Swedbank appen

Logga in i Swedbank appen för privatpersoner.


Steg 3

Tryck på menyn

Tryck på menyn (tre vågräta streck).


Steg 4

Inställningar

Tryck på Inställningar


Steg 5

Övriga tjänster

Tryck på Övriga tjänster/Swish/Beställ Swish.


Steg 6

Koppla mobilnummer

Ange det mobilnummer du vill koppla till ditt konto och tryck på ”Skicka verifieringskod”. Fyll i koden, som du får via sms, och tryck sedan på Fortsätt.


Steg 7

Välj det konto du vill koppla

Välj det konto du vill koppla till ditt mobilnummer, och välj om du vill kunna ”Skicka och ta emot betalningar” eller ”Endast ta emot betalningar”.


Steg 8

Acceptera villkoren

Ta del av och acceptera villkoren, klicka sedan på Fortsätt.


Steg 9

Godkänn med Mobilt BankID

Godkänn med Mobilt BankID, eller säkerhetsdosa.


Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa Swedbank på 0771-97 75 12 eller läs mer på Swedbanks hemsida

Steg 1

Logga in

Logga in på Mina sidor antingen i internetbanken eller i mobil-appen


Steg 2

Anslut dig

Anslut dig till Swish


Steg 3

Aktivera Swish

Ladda ned och aktivera Swish-appen


Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa Handelsbanken Kundservice öppen dygnet runt på 0771-77 88 99 eller läs mer på Handelsbankens hemsida

Steg 1

Ladda ner appen

Ladda ner Swish-appen till din mobiltelefon.

Det gör du från App Store eller Google Play, beroende på vilken mobil eller surfplatta du har. Tänk på att du behöver Mobilt BankID för att legitimera dig.


Steg 2

Logga in

Logga in på Mina sidor i internetbanken eller i mobil-appen.


Steg 3

Anslut dig till Swish

På Mina sidor i internetbanken hittar du Swish under den personliga menyn bredvid knappen Logga ut.

I mobil-appen hittar du Swish under Inställningar.

Har du en Windows Phone ansluter du dig på Mina sidor.

Fyll i ditt mobilnummer som du vill koppla till ditt bankkonto.

Du får ett sms med en engångskod som du fyller i för att godkänna.


Steg 4

Aktivera Swish

Knappa in ditt mobilnummer i Swish-appen och legitimera dig med Mobilt BankID.

Välkommen, nu är du redo att swisha.


Vill du få personlig hjälp över telefonen är du varmt välkommen att ringa Telefonbanken på 0771 – 666 555, eller ditt lokala kontor, telefonnumret hittar du på Länsförsäkringars hemsida.

Steg 1

Logga in

Logga in på internetbanken eller ICA Bankens app


Steg 2

Anslut ditt mobilnummer

Koppla ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer


Steg 3

Ladda ner Swishappen

Ladda ner och installera Swish-appen


Steg 4

Mobilt BankID

Du behöver ha Mobilt BankID för att använda Swish-appen.


Vill du få personlig hjälp över telefonen? Varmt välkommen att ringa ICA Banken Kundservice mellan 8.00 – 18.00, alla dagar på 033-47 47 90 eller besök ICA Bankens hemsida

Visste du att …

Swishbetalningar sker i realtid – Så fort någon swishar dig får du in pengarna på ditt bankkonto. Via ditt mobilnummer. Det är tryggt och säkert – alla betalningar godkänns med Mobilt BankID. Lika säkert som en banköverföring.

företag tar betalt med Swish
privatanvändare använder Swish
transaktioner gjordes i mars

Frågor och svar

Här försöker vi ge dig svar på de vanligaste frågorna om Swish. Hittar du inte svaret på det du söker?
Kontakta oss eller din bank.

Kostar det att ha Swish?

För privatpersoner kostar det ingenting att skaffa Swish, och det kostar inte heller att skicka eller ta emot pengar.

Kan jag betala med Swish i en fysisk butik?

Ja, om butiken är ansluten till Swish går det bra att betala till dem på samma sätt som du betalar till en privatperson. Om butiken erbjuder QR-betalning kan du dessutom betala genom att skanna deras QR-kod. Utöver QR-koder kan de i vissa fall även erbjuda betalningar med blipp. Då blippar du din telefon i kassan. Antingen via Bluetooth eller en NFC-tagg.

Kan jag betala med Swish online?

Ja, det krävs dock att butiken i fråga har aktiverat onlinebetalningar med Swish. I så fall visas det alternativet när du presenteras för olika betalsätt.

Vilket är det högsta beloppet som går att swisha?

Reglerna för maxbelopp och hur mycket det går att swisha under en vecka varierar mellan bankerna. Logga in i din banks internet- eller mobilbank för att se och ändra dina inställningar.

Behöver jag en smartphone eller surfplatta för att kunna ha Swish?

Nej, men om du inte har en smartphone eller en surfplatta har du bara möjlighet att ta emot Swish-betalningar. Vill du också kunna skicka betalningar behöver du ladda ner apparna för Swish och Mobilt BankID, och för det behövs en smartphone eller surfplatta. Det är också bra att känna till att apparna för Swish och Mobilt BankID behöver finnas på en och samma enhet.

Vad händer om jag byter mobilnummer?

Då måste du avsluta kopplingen till ditt gamla mobilnummer och ansluta ditt nya. Det gör du enklast i din internetbank. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.

Hur skaffar jag en QR-kod?

Din QR-kod genereras automatiskt med hjälp av ditt mobilnummer, du behöver alltså inte skapa den själv. Du hittar din kod under “Visa QR” på appens hemskärm.

Hur skannar jag en QR-kod?

Tryck bara på knappen “Skanna” och rikta kameran mot QR-koden. Kontrollera betalningen och godkänn med Mobilt BankID. Klart!

Jag har bytt bank, vad händer med Swish?

Så länge du behåller ditt gamla mobilnummer behöver du bara ansluta ditt nya bankkonto till Swish. Då avslutas kopplingen till ditt gamla konto automatiskt. Därefter kommer du att behöva aktivera Swish-appen igen, för att uppdatera appen med rätt information.

Jag har en ny telefon, vad ska jag göra för att kunna fortsätta swisha?

Om du har kvar ditt gamla mobilnummer behöver du bara ladda ner och aktivera Swish-appen i din nya telefon. Har du däremot bytt mobilnummer måste du först avsluta ditt gamla för att sedan ansluta ditt nya

Jag har gjort en Swish-betalning men mottagaren har inte fått den, vad ska jag göra?

Börja med att dubbelkolla att pengarna verkligen har dragits från ditt konto. Det kan du göra både under ”Historik” i Swish-appen och i kontohistoriken för ditt bankkonto. Därefter är det bra att se efter så att du skrivit in rätt mobilnummer och att rätt namn stod vid BankID-signeringen av betalningen. Om du fortfarande upplever att något är fel behöver du kontakta din bank.

Kan jag swisha när jag är utomlands?

Ja, du kan använda Swish utomlands, men viss kostnad för datatrafik kan tillkomma när du är utomlands.

Swish-appen fungerar inte, vad ska jag göra?

Då rekommenderar vi dig att göra så här:

  • Dubbelkolla att du har den senaste versionen av appen.
  • Säkerställ att appen har åtkomst till internet.
  • Avsluta appen och sätt igång den igen.
  • Starta om telefonen.

Om inget av det här fungerar behöver du ta kontakt med din bank. Be dem hjälpa dig kolla upp ditt Swish-kontos anslutning.

Vad händer om jag skickar pengar till någon som inte har Swish?

Det går inte att swisha någon som inte har Swish! Knappar du in ett nummer som inte är anslutet till Swish får du ett meddelande om att betalningen inte kan genomföras.

Vad ska jag göra om jag har Swishat till fel nummer?

Kontakta din bank direkt. Banken kan hjälpa dig med att ta reda på vart pengarna har skickats. Banken kan även kontakta mottagaren och uppmana denna att göra en återbetalning till ditt konto. Däremot kan inte banken hämta tillbaka pengarna. Kontrollera därför alltid att mottagerans namn stämmer innan du godkänner en överföring.

Titta på våra andra guider!

Det finns fortfarande mycket att lära sig på Betalningshjälpen. Klicka på någon av knapparna nedan för att utforska vidare.