Kom igång med vardagsekonomin

En digital vardag som passar alla

Att betala räkningar och fakturor är något som de flesta av oss gör varje månad.

Det finns olika traditionella sätt att betala räkningar: på bankkontor, hos ombud för girobetalningar, brevgiro eller autogiro. Ett enklare, men lika säkert sätt är att göra det på är via din internetbank eller mobilbank.

Betala en räkning

Exakt hur det går till varierar lite mellan olika banker, men generellt går det till så här:

  • Logga in på din internetbank
  • öppna fliken betalningar
  • Ange gironummer, OCR-nummer och summan som står angiven på pappersfakturan
  • Välj datum och konto som pengarna ska dras från
  • Godkänn betalningen

Digital brevlåda

En populär tjänst är något som kallas för Digital brevlåda. Det är precis som det låter, en tjänst som samlar brev du normalt får i din vanliga brevlåda. Men eftersom det är en digital tjänst så kommer den med extra funktioner som både är smidigare och säkrare än en brevlåda.

Över 140 myndigheter och kommuner använder digitala brevlådor. Exempelvis Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Jordbruksverket, Kronofogden, Lantmäteriet, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, Trafikverket och Transportstyrelsen.

Det finns för närvarande fyra olika digitala brevlådor; Digimail, E-boks, Min myndighetspost och Kivra. Kivra är den absolut största digitala brevlådan i Sverige med över 20 000 anslutna företag och över tre miljoner användare. Du ska naturligtvis välja den brevlåda som passar dig bäst, men vi väljer här att visa exempel på vad du kan göra Med Kivra, då den både har flest funktioner och används av flest människor.

Med Kivra får du alltså viktig post digitalt som fakturor, deklarationer, pensionsspecifikation och kreditupplysningar. Men du kan också få kvitton på dina inköp direkt i Kivra i stället för papperskvitton, från anslutna företag. I dagsläget gäller detta ICA och Åhléns.

En annan praktisk funktion är att du kan betala räkningar och fakturor du fått direkt i Kivra. Du slipper då att hålla reda på pappersfakturor och knappa in långa OCR-nummer. Allt som behövs är en knapptryckning.

Att skaffa en digital brevlåda är enkelt och tar bara någon minut. Du anger e-post, telefonnummer, personnummer och legitimerar dig med Mobilt BankID. Sen kommer du automatiskt börja få post digitalt, från anslutna företag och myndigheter som du har en relation till.

Visste du att …

Över tre miljoner svenskar använder Kivra.
1996 lanserades de första internetbankerna i Norden.
92 procent av internetanvändarna betalar räkningarna på nätet

Titta på våra andra guider!

Det finns fortfarande mycket att lära sig på Betalningshjälpen. Klicka på någon av knapparna nedan för att utforska vidare.