Tänk efter före
Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
Att handla på nätet är inte konstigare än att handla i vilken butik som helst.
Nästan alla butiker har en hemsida som komplement till den traditionella butiken. Dessutom finns det flera jättestora, så kallade e-handelsbutiker som bedriver all sin verksamhet på nätet.
Fördelarna är så klart att du kan handla dygnet runt, och direkt se om varan finns i lager. Du kan också enkelt jämföra priserna mellan olika butiker och läsa recensioner om vad andra tycker om produkten. Och så kan du få varan levererad direkt till din dörr, alternativt till ditt närmaste utlämningsställe.
Processen är mycket enkel och fungerar i stort sett likadant på alla hemsidor.
Betalningsmetoder
De flesta e-handlare erbjuder några olika varianter av betalningsmetoder. Antingen kan du ange dina kortuppgifter och betala direkt. Om du väljer den här lösningen kan handlaren spara dina uppgifter inför nästa köp, så att du inte behöver ange all information igen vid nästa köp, en så kallad ”card-on-file-lösning”.
Onlinebetalning
Det finns också möjlighet att låta betalningen ske via en specialiserad online-betalningslösning som t ex Klarna eller Qliro. Då är det möjligt för dig som handlar online, att först ta emot varan och betala med e-faktura i efterhand. En smidig lösning där du får ta ställning till om varan passar och har möjlighet att skicka tillbaka varan innan fakturan ska vara betald. På så sätt slipper du ligga ute med pengar.
För att visa hur enkelt det är, visar vi ett praktiskt exempel på hur det går till att handla på nätet.
Vi har valt att köpa Alvedon på Apotek Hjärtats hemsida och förklarar steg för steg hur det går till.
Klicka på ”Köpknappen” under produkten
”Varukorgen” uppe till höger visar då att du har en produkt i korgen. Klicka på varukorgen.
Kontrollera att du har rätt produkter i varukorgen.
Det är smidigt att handla på nätet. Men för att ditt internetköp ska bli så säkert som möjligt är det några saker som du bör tänka på. Hittar du inte svaret på det du söker?
Kontakta oss eller din bank.
Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
Kolla upp företaget du ska handla hos. Kontrollera att det finns trovärdiga kontaktuppgifter till företaget och läs på internet om vad andra tycker om företaget.
Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.
Företagets kundtjänst ska vara lätt att få kontakt med och informationen om kundtjänsten ska vara tydlig.
Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor. Var säker på att du tittar på det totala priset innan du godkänner en betalning.
När du handlar på nätet inom EU har du alltid 14 dagars ångerrätt, men om du handlar från ett företag utanför EU kan andra regler gälla. Var därför särskilt uppmärksam när du handlar på nätet utanför EU.
Om du väljer att betala med ett kreditkort eller handlar mot faktura får du ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen. Du kan då vända dig till kreditgivaren, det vill säga kortutgivaren (banken) eller bolaget du har fått fakturan från, med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid.
De rättigheter du har i vanlig butik gäller även på nätet. Du har alltid tre års reklamationsrätt. Det innebär att om det visar sig vara något fel på det du köpt så har du tre år på dig att få den lagad, få en ny eller få pengarna tillbaka.
Flera godkända svenska apotek gör det möjligt för dig att köpa läkemedel på deras webbplatser. Men det finns också många oseriösa aktörer, apotek som inte är godkända, där du riskerar att köpa läkemedel som är förfalskade och därmed inte kontrollerade.
Titta alltid efter den nationella apotekssymbolen, ett grönt kors, när du handlar läkemedel på svenska apotek.
Det finns en EU-gemensam symbol för internethandel med läkemedel. Alla som säljer läkemedel på distans via internet ska visa symbolen på sina webbplatser. Symbolen finns i alla EU-länder.